Politieke Economie – Bas Jacobs

Eurotop = Eurostop

with 5 comments

Het ware misschien beter geweest als onze regeringsleiders helemaal geen top hadden gehouden, want wat er nu gebeurt, is volkomen destructief en is een serieuze bedreiging aan het worden voor het voortbestaan van de Eurozone.

Een Trojka rapport is uitgelekt waarin wordt gezegd dat het akkoord 21 juli inmiddels volledig achterhaald is door de verslechterde economische toestand in Griekenland:

“The financing package agreed on July 21(especially lower rates on EFSF loans) does help the debt trajectory, but its impact is more than offset by the revised macro and policy framework.”

Het hele noodfonds kan worden opgesoepeerd door alleen de financieringsbehoefte van Griekenland:

“Cumulative additional financing needs (including rollover of existing official debt) could approach €450 billion.”

Met andere woorden: Griekenland zit in een steeds dieper wordend gat, waaruit het nooit en te nimmer meer kan ontsnappen zonder een default. Er moet worden afgeschreven op de Griekse schulden. Iets wat alle verstandige economen al tijden roepen. Percentages van 60 procent doen inmiddels de ronde.

Deze conclusie veroorzaakt tweespalt in de Troijka, want ECB vreest voor een financiële implosie bij afschrijvingen op Griekse schulden, aangezien de banken niet voldoende zijn gekapitaliseerd. Vandaar dat vrijwel iedereen vindt dat banken geherkapitaliseerd moeten worden. Dat gaat alleen niet meer lukken.

Het Financieele Dagblad bericht dat Portugal, Italie en Spanje weigeren hogere kapitaaleisen voor hun banken in te voeren. Daarmee halen ze niet alleen het mogelijk enige positieve resultaat van de Eurotop onderuit, maar deze landen saboteren zo ook de urgente herstructurering van Griekse schulden.

Frankrijk en Duitsland liggen met elkaar in de clinch over de bankensteun. Frankrijk wil dat Duitsland via het noodfonds gaat meebetalen aan redden van Franse banken. Duitsers zeggen — volkomen terecht deze keer — dat Frankrijk eerst zijn eigen bankproblemen moet oplossen, en pas als dat niet meer lukt, kan aankloppen voor steun. Frankrijk poogt op opzichtige wijze de kosten van het redden van de eigen banken op de Duitsers af te wentelen.

Door dit gedonder zullen de Duitsers nooit instemmen met een groter noodfonds, hetgeen uiterst urgent is (liever nog: een expliciet mandaat om de ECB als bazooka in te zetten). Er komt dus geen adequaat toegeruste lender of last resort voor overheidspapier. Hooguit komt er een PSPV (‘pimped special purpose vehicle’) dat van het geld dat nog onverblijft (na redding Griekenland en aanspraken Portugal en Ierland) een klapperpistooltje maakt richting de financiële markten. De financiële markten zullen nog lang onrustig blijven.

Onze politici kunnen of willen nog steeds niet aanvaarden dat de crisis hoe dan ook geld gaat kosten. Dat ze dus een onpopulaire boodschap moeten verkopen aan hun kiezers. Dat geldt voor alle politici. In Noord-Europa moeten politici vertellen dat er geld van Noord-Europese belastingbetalers zal gaan naar Zuid-Europa. En in Zuid-Europa moeten ze vertellen dat ze niet kunnen doorgaan op oude voet en ingrijpend moeten hervormen. In beide gevallen is Europa als geheel, maar zijn ook de Noord- en Zuid-Europese bevolkingen afzonderlijk, altijd beter af dan in een scenario waarin de Eurozone uit elkaar spat.

Iedereen is nog steeds bezig met het korte-termijn eigenbelang; proberen zoveel mogelijk kosten van de Eurocrisis op een ander af te wentelen. Er is geen enkele bereidheid om de onvermijdelijke verliezen bij failliete banken en landen te aanvaarden. Het is politiek allemaal begrijpelijk, maar onze regeringsleiders hebben kennelijk nog steeds niet in de gaten dat ze met deze onverantwoordelijke politieke strategie een totale financiële chaos in de Eurozone riskeren.

Als onze leiders maar lang genoeg treuzelen en blijven uitstellen dan worden de kosten van het redden van de Eurozone vanzelf groter dan de kosten van het laten ontploffen van de Eurozone….

Written by basjacobs

22 oktober 2011 bij 20:50

Geplaatst in Uncategorized

5 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. “In beide gevallen is Europa als geheel, maar zijn ook de Noord- en Zuid-Europese bevolkingen afzonderlijk, altijd beter af dan in een scenario waarin de Eurozone uit elkaar spat.”

    Op lange termijn is het erg goed dat Nederland weer een soevereine staat wordt/blijft. De Eu wordt niet door de bevolking in het hart gedragen En zonder bevolking geen democratie.
    Zonder democratie geen vrije markt. Dus het is uitstekend dat de EU weldra in het stof gaat bijten. Leve de vrijheid.

    “Iedereen is nog steeds bezig met het korte-termijn eigenbelang”

    Wat is jouw lange termijn visie betreffende de EUSSR ?

    sirik

    23 oktober 2011 at 07:14

    • sirik, wij hebben sinds de invoering van de euro alleen maar verdient aan de € als exportland. zelfs te veel… onze banken hebben relatief veel minder af te schrijven dan bijvoorbeeld Frankrijk. Wanneer grote banken als Societe General in de problemen komen, moeten ze gered worden door de Franse overheid dmv nationalisatie. Zij hebben te veel risico genomen met te veel Griekse obligaties. Laat ze daarvoor de prijs maar betalen. Daarnaast vind ik het goed dat Griekenland de lonen verlaagt, maar privatiseer nou ook eens hard door en ontsla al die nutteloze ambtenaren. Hoe sneller wij ingrijpen, des te sneller is de weg naar economische groei. Helaas zijn politici ruim een jaar lang het grote aanwijs spel aan het spelen. Kijk eens naar dat (domme) voorstel van Sarkozy van afgelopen weekend, moest hij daarvoor nou echt een bevalling missen 🙂

      Tom

      23 oktober 2011 at 21:52

  2. “Cumulative additional financing needs (including rollover of existing official debt) could approach €450 billion.”

    Die stelling is verbijsterend. Dat bedrag is meer dan anderhalf het Bruto Nationaal Product van Griekenland. Dat zou niet alleen voldoende moeten zijn om de noodzakelijke uitgaven van de Griekse regering te ondersteunen, het zou méér dan voldoende moeten zijn om de officiële staatsschuld in één keer af te betalen.

    Kunt u verklaren waarom dat bedrag ineens zó veel groter is geworden?

    michiel

    23 oktober 2011 at 08:24

  3. De haircut van 60% op de Griekse schulden kan nog wel eens te weinig zijn, omdat dit alleen het gedeelte betreft van de schulden die (nog) in handen zijn van private beleggers. De IMF leningen en de leningen van de eurolanden zijn immers preferent. Bovendien heeft Jan Kees de Jager plechtig beloofd dat elke geleende nederlandse euro aan Griekenland terugkomt. De TOTALE schuldverlichting voor de Grieken komt daardoor bijlange na niet aan 60% . Een grotere afschrijving (100% ?) op het private deel ligt derhalve in het verschiet als Jan Kees zijn beloftes wil nakomen.

    Fons

    23 oktober 2011 at 10:07

  4. Bolkestein en Timmermans in Buitenhof gezien? EU > eurozone. Gedeeltelijk failliet GR onvermijdelijk. Gr en ook IT uit de Eurozone. Vele andere verstandige opmerkingen.

    jwmvgent

    23 oktober 2011 at 20:50


Geef een reactie op michiel Reactie annuleren