Politieke Economie – Bas Jacobs

Rutte en De Jager reageren, kamervragen Koolmees

with 3 comments

Rutte heeft gister bij RTL gereageerd in een interview met Frits Wester op mijn stuk in het FD. Zie dit filmpje bij 5.4o min ongeveer. Ben benieuwd wat de regering gaat zeggen in reactie op mijn stuk.

Op de VVD-site hebben ze hetzelfde flimpje geplaatst, alleen daar hebben ze de passage over mijn FD-stuk uitgeknipt. Fascinerend. Blijkbaar hebben ze toch weinig trek in deze discussie. Zie het volgende filmpje op youtube, de knip zit bij 2:50 min:

Wouter Koolmees – financieel woordvoerder D66 – heeft kamervragen gesteld aan Minister de Jager van Financiën, zie hier.

Vanochtend zat ik bij BNR in de uitzending bij peptalk. Jan Kees de Jager was de host. Luister naar het volgende fragment. Willem Vermeend is het met mijn FD-stuk eens. Minister de Jager trekt nog steeds een soort mistgordijn op door te spreken over bezuinigingen, ombuigingen (haags jargon voor bezuinigen), lastenverzwaringen en financieringsschuiven (die bij de zorg eigenlijk lastenverzwaringen gekoppeld aan uitgavenverhogingen zijn).

Daarnaast zegt hij dat ik de bezuiniging op de zorgtoeslag als een lastenverzwaring meetel. Dat is incorrect. Die staat in de CPB-sommen — waarop ik me baseer — gewoon onder de bezuinigingen. Zie tabel A.1, regel 2.

Ook verwijt hij mij te goochelen met cijfers, als het gaat over de oploop van de zorgpremies met zo’n 3,6 miljard euro. Hij beweert dat dit geen lastenverzwaring is. Volgens mij is dat niet juist. Zie mijn uitgebreide artikel.

Ik kreeg van ‘gespreksleider’ De Jager helaas wat weinig spreektijd om dit toe te lichten…

Written by basjacobs

25 februari 2011 bij 14:49

Geplaatst in overheidsfinanciën

3 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Je kan natuurlijk overal wat achter zoeken. Filmpjes op Youtube moeten in 10 minuten passen, en dat doet dit filmpje. Waarschijnlijk hebben ze daarom een stuk eruit moeten knippen. Overigens staat de link in de description van de video.

    Edwin

    27 februari 2011 at 12:11

  2. […] twist is compleet door de wederreactie van Jacobs op zijn blog. Jacobs reageert op de reactie van de premier, maar wijst er gelijk even op dat de VVD op haar […]

  3. Keep it up, Bas!

    Kaj Leers

    16 mei 2011 at 08:28


Geef een reactie

